Nopea opas ulkomainontaan

Mitä ulkomainonta on? Millaiselle yritykselle ulkona mainostaminen sopii? Kuinka ulkomainontaa ostetaan?

Ulkomainonta on tutkitusti mainonnan rakastetuin muoto; kuluttajat toivovat sitä ja pitävät sitä olennaisena osana kaupunkia. Onpahan joku sanonut niinkin, että kylä muuttuu kaupungiksi sitten, kun sinne tulee liikennevalot ja ulkomainontaa. Ulkomainonta enemmän kuin mainontaa: se tuo kaupunkilaisille väriä, valoa, turvallisuutta ja suojaa – mieti vaikka bussipysäkkejä – ja palvelua esimerkiksi katukäymälöiden ja tiedottamisen muodossa. Ei siis ollenkaan huono ympäristö luoda ja vahvistaa positivista mielikuvaa brändistä! 

Ulkomainonnan muodot 

Ulkona mainostamista ajatellessasi mieleesi ehkä tulevat mainostaulut ja pilarit katujen varsilla. Tarkemmin pohtiessa mainontaa löytyy myös vaikkapa liikennevälineistä, kauppakeskuksista ja kaupoista sekä bussipysäkeiltä. Monien sijaintiensa lisäksi ulkomainontaa on tyypillisesti kahta tyyppiä 

  • klassista ulkomainontaa (julisteulkomainonta, Out of Home eli tuttavallisesti OOH) 
  • digitaalista ulkomainontaa (DOOH) 

Molemmilla on vahvuutensa: klassinen julisteulkomainonta on massamediana lyömätön, kun taas kustannustehokas ja elämyksellinen digitaalinen ulkomainonta mahdollistaa paremman kohdentamisen juuri niille yleisöille, jota haluat puhutella.

Julistemainonnan ja digitaalisen ulkomainonnan keskeisimmät erot 

Klassisessa ulkomainonnassa julisteesi näkyy ympäri vuorokauden ja yhdessä mainospaikassa on vain yksi juliste kerrallaan. Juuri tämä on tavoittavan massamedian luonteen sydän, olet suuren yleisön silmissä, kaikkina vuorokauden aikoina. 

Digitaalisen ulkomainonnan vahvuus on sen sijaan on joustavuus ja kohdennettavuus: jokainen näyttöminuutti on jaettu kuuteen 10 sekunnin mittaiseen osioon. Ympärivuorokautisen jatkuvan näkyvyyden sijaan ostatkin näitä osioita, yhden tai useamman per minuutti. Lisäksi räätälöidymmissä ratkaisuissa digitaalista ulkomainontaa voi kohdentaa jopa kellonaikojen perusteella eli halutessasi tavoittaa aamun työmatkalaiset, voit ostaa näkyvyyttä vain aamun tunneilta. 

Ostaulkomainontaa.fi’n tuotteistukset on koottu JCDecaux’n kaupunkien ydinkeskustoissa sijaitsevilta digitaalisilta näytöiltä. Ammattitaitoiset mediasuunnittelijat ovat valinneet kuhunkin tuoteratkaisuun valitsemasi tehtävien kannalta parhaat mahdolliset minuutit – ja maksat vain sinulle tärkeistä minuuteista! 

Toinen keskeinen on aineistojen muoto. Klassinen ulkomainonta perustuu julisteisiin ja esimerkiksi liikennevälineissä teippauksiin, kun taas digitaalinen ulkomainonta mahdollistaa erilaiset liikkuvan kuvan toteutukset. 

Tutustua erilaisiin toteutuksiin voit esimerkiksi Instagramissamme.

Ulkomainonnan tehtävät ja hyödyt 

Ulkomainonnan tärkeitä termejä

  • OOH – Klassinen ulkomainonta (julistemainonta) 
  • DOOH – Digitaalisilla näytöillä toteutettava ulkomainonta 
  • NÄYTTÖKERTA – Näyttökertojen määrä kertoo, kuinka monta kertaa mainoksesi on kampanjan aikana. Jokainen minuutti koostuu kuudesta kymmenen sekunnin osiosta eli ostaessasi yhden osion, mainoksesi näkyy kerran minuutissa 10 sekunnin ajan. 
  • HUBI – Hubit on ryhmä lähelle toisiaan sijoiteltuja digitaalisia näyttöjä, jotka yhdessä toteuttavat kampanjan. 
  • VAIKUTUSALUE – Vaikutusalue on laajempi alue, esimerkiksi kaupunginosa, jolla kampanja näkyy. Yksi vaikutusalue voi koostua useasta hubista. 

Tutustu myös näihin

1. Näin suunnittelen kampanjan

Ostaulkomainontaa.fi -palvelun avulla suunnittelet ja toteutat oman paikallisen ulkomainoskampanjan helposti.

2. Aineisto-ohjeet ja aikataulut

Millaisella aineistolla digitaalinen ulkomainoskampanja toteutetaan? Mitä tulee ottaa huomioon aineiston sisällöissä ja koska kaiken pitää olla valmista